۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

29- لهجه یا ریتم!؟

من همیشه با لهجه مشکل داشتم. یعنی کافیه کسی که تنها کمی لهجه داره باهام شروع به صحبت کنه؛ اون وقته که چشمام یهو گرد بشه و هر قدر هم که از تمرکز و زبان فارسی و بقیه مسائل کمک بگیرم، باز هم نتونم متوجه بشم که طرف مقابلم در مورد چه موضوعی صحبت می کنه!

پریروزها سر کلاس نشسته بودیم که شاگرد جدید اومد. یه آقایی که بعدا فهمیدم پنجاه و هشت سال دارن! یکراست اومدن نشست پیش من! و شروع کرد ایتالیایی حرف زدن! خودم از همون اول که مسئول ثبت نام این آقا رو آورد توی کلاس و معرفی کرد که ایتالیایی هستن، حدس می زدم که الان فکر می کنه هم وطن هستیم! نیشم تا بنا گوش باز شد و بهش گفتم من ایتالیایی نیستم! بر و بر نگام کرد و بعد هم دفتر و کتابش رو از توی کیفش درآورد! من پیش خودم فکر کردم طرف هیچی آلمانی نمی دونه و دلم براش سوخت! چند دقیقه نگذشته بود که شروع کرد تند تند یه کلماتی رو بلغور کردن! ریتم ادا کردنه جملاتش زبان ایتالیایی بود! پیش خودم گفتم " ای بابا! من که گفتم ایتالیایی نیستم!" بهش گفتم:" آلمانی صحبت کنید! اگر نمی تونید من کمی انگلیسی و فرانسه هم می دونم!" دیدم همین طور بر و بر نگام میکنه! از اون نگاههای عاقل اندر سفیه! توی دلم باز دلم براش سوخت و البته کمی هم از نگاهش ناراحت شدم! حالا مگه ول کن بود! هی حرف می زد و من هی نمی فهمیدم و اون باز هی حرف می زد! استادمون که دید ول کن ِ من نیست شروع کرد باهاش حرف زدن! طرف ایتالیایی حرف می زد و استادمون آلمانی! و من مونده بودم که طرف چه درک مطلبی داره و استادمون چه خوب ایتالیایی می فهمه!! بعد هی این فک من نزدیک می شد به میز! بعد یهو دیدم اینا دارن درد و دل می کنن ها! بعد یه کم دقیق گوش دادم دیدم ای بابا! طرف داره آلمانی حرف می زنه اما با لهجه ایتالیایی!
درست مثل اینه که یه هموطن اصفهانی با همون لهجه شیرین، انگلیسی حرف بزنه! هیچی دیگه! یه کم که گذشت به اون آقا یادآور شدم که آلمانی با لهجه ایتالیایی رو خیلی خوب حرف می زنه! لبخندی زد و ازم پرسید :" اسپانیایی هستی؟"

+ با اینکه این شعر برام تازگی نداشت اما نمی دونم چرا اشکم رو درآورد!
ببینید!

۹ نظر:

روشنک گفت...

ببین اگه فکر کردی من باهات حرف زدنی فارسی بی لهجه حرف خواهم زد سخت در اشتباهی. ازالان امادگی داشته باش که یهویی یک ترک غیور لهجه دار اومداونجا بدونی با کی طرفی

نسرین گفت...

منم همینی که روشنک گفت !

ماهی سیاه کوچولو گفت...

منم که شیرازی حرف میزنم خفن :)

تا به حال با درک جمله های هیچ لهجه ای جز کرمانی مشکل نداشتم البته ترکی هم

روزانه های یک دوشیزه گفت...

ای بابا بین این همه لهجه ی که تو ایران هست صاف انگشت گذاشتی روی اصفهانی ها....
چیزی که من واقعاً بهش آلرژی دارم دست خودم نیست .. مور مورم میشه وقتی کسی با لهجه اصفهانی حرف می زنه :(

گیلاس گفت...

ترم اول داشنگاه استاد زبان عمومیمون، یک خانوم اصفهانی بود که انگلیسی رو با لهجه غلیظ اصفهانی حرف میزد!!... با اینکه سالها توی تگزاس زندگی کرده بود و از این بابت مطمئن بودم، اما هیچ جوری این لهجه ازش دور نمیشد!!

سانی گفت...

:)) چه با حال بوده.

دینا گفت...

سلام. راست میگی. خیلی سخته. اصلا تو به من بگو چه جوری خود آلمانی تحمل میکنی؟
با این ایتالیاییه دوست شو. من بسی بسیار به این ایتالیایی ها علاقه مندم. خدایی قد و هیکل و لباس های مردونه اشون حرف نداره :دی
مخصوصا فوتبالیست هاشون :دی

غزلک گفت...

والا آلمانی با لهجه ایتالیایی نمیدونم چه طور میشه.
ولی تا دلت بخواد انگلیسی رو دیدم با لهجه رشتی حرف میزنن :))

هاD گفت...

شما با آلمانی‌های ترک تبار چی کار می‌کنین ؟ :))